verslag oefenrit te Adegem

Alle voorbereidingen waren getroffen, paard, rijtuig en gareel waren netjes gemaakt voor onze eerst rit van het menseizoen. Zondagmorgen bij het ontbijt keken we nog snel naar het weerbericht en de buienradar. Eerder fris en misschien wat regen alhoewel het zou zich beperken tot een plaatselijke bui.

Daar we pas tegen de middag verwacht werden, was er s ’morgens geen haast en konden we alles op ons gemak doen. No stress!
Rond 11u kwamen wij aan de parkingweide en ja, na al die regenval van de nacht en dagen voordien was de eerste deelnemer al komen vast te rijden. Ludo en zijn team waren uiteraard op alles voorzien en een tractor kon de gestrande deelnemer terug van de weide rijden. Voor de 4x4 met aanhangwagens waren er geen probleem en zo konden toch een aantal deelnemers zich op de parkingweide zetten. Gelukkig was er een alternatieve parking voorzien voor de grotere vrachtwagens op een bedrijf even verderop.

Even scheen de zon en Ludo gaf de startsein om de flessen te ontkurken en de allerhande fijne broodjes met beleg op te dienen. Voortreffelijke werden wij verwend door de medewerkers. En ja, we kregen onze eerste regenbui. Geen nood, gezellig kropen wij dicht bij elkaar in de aanhangwagens om ons te beschermen. De wijn werd wat opgelengd door de regen, maar geen nood we kwamen daardoor in een gezellige sfeer.

Nog voor 13u stonden de eersten al vertrekkensklaar en er werd niet gewacht om de tocht aan te vatten. Adegem, een deelgemeente van Maldegem heeft mooie uitgestrekte licht glooiende velden met smalle, kronkelende baantjes erdoor heen. Zo kwamen wij tot bijna het hoogste punt van de gemeente. In nog geen tijd reden wij al door de onverharde wegen van het gebied rond en in Drongengoed. Tijdens onze doorrit kwamen wij in een heus winterweertje te recht, een hagelbui die minuten lang bleef duren zorgde voor een witte bodem. Nog wat verder was de eerste stop voorzien aan een manege. Zoals aangekondigd waren het zeer plaatselijke buien, want op de stop stonden wij in de zon met weliswaar een frisse bries uit het noorden. Een warme tas koffie en een heerlijk stuk taart en de vriendelijke bediening deed ons snel de hagelbui vergeten. Zoals bij vele stops is het de moment om wat sociale contacten te verzorgen, niemand was dan ook gehaast om snel weg te rijden.
Even verderop was er terug een stop voorzien tegen uitdroging. De plaats noemde “het boerenparlement”, een verwijzing dat daar de boeren samenkwamen om over de politiek te praten. We waren dan tegen Ursel en Zomergem, wat is de afstand toch kort als je met je koets rondrijd!
Op de terugweg zagen wij wat bedreigde, donkere wolken hangen boven het gebied naar waar wij naartoe reden. Volgens de windrichting en de snelheid van de wolken, en dat in combinatie van de snelheid waarmee ons paard ons voortrok, kon ik snel uitmaken dat wij waarschijnlijk er tussendoor konden komen zonder maar een spetter regen te krijgen. Natuurlijk was dat wishful thinking, alhoewel wij wel de eerste wolk zagen voorbij gaan. Eens langs het schipdonkkanaal, kregen wij het welste van de tweede wolk. Regen en wind op kop, deed ons samenkrimpen tot waterig gedaanten op de bok. Achterin zat mijn vrouw en haar hondje verscholen achter ons en onder een schootdeken.

Eens aangekomen werd alles ingeladen en kreeg het paard de nodige verzorging. Wij werden andermaal verwend, nu met Adegemse vlaai, volgen een plaatselijk recept, en met nog tal van culinaire desserten. Wat hebben we van deze dag genoten.
In naam van de vereniging en alle deelnemers dank aan Marianne en Ludo en hun voltallig team.

Mennen in de regen,
We waren er niet om verlegen
En als het even kon
Tussendoor een schijn van de zon